First Solo Travel! Berjalan Ke Seoul & Busan Spring 2016 (8)- Busan, Taejongdae

, , 4 comments
Ok, hari nih nak balik ke Busan. Harituh masa sampai Seoul Station pergi kaunter tanya nak beli tiket KTX ke Busan. Yang available pukul 10.30 je. Lagi awal takdak. Jadi terpaksalah ambik jugak. Harga sama 59000W. Memang ada option lain yang lebih murah, naik bas, atau Mugunghwa train. Tapi 1, time always comes first. Naik bas 5 jam oi. Lama. Nak naik Mugunghwa night train boleh kalau ada geng travel buddy. Sebab pergi sorang, rasanya better travel time siang lebih selamat kan.

                                                               Sampai dah ke Busan!

Orait jadi pukul 1 gitu dah sampai ke Busan. Cuaca agak mendung. Makan roti as lunch, then naik subway untuk ke guest house. Woori Guesthouse menjadi pilihan sebab berhampiran dengan Jagalchi station, kiranya tengah2 bandar jugaklah, bersih, good reviews & harga yang reasonable. Rate dia 45000W (around RM155) untuk 2 malam (bilik single with ensuite bathroom). Ok sangat kan? ni rate yang Booking.com bagi & ada discount for Genius.

                                                                    Bilik di Woori GH

Bila check in tuh, 2 org Malaysia tegur. Diorang pun stay situ. Ajak terus pergi Taejongdae. Actually plan Taejongdae esok, tapi dah ada geng, apa lagi ikutlah sekali. Yeah dah jumpa travel buddy. Baik tau ajak kita jalan2 sekali heee. Ok kalau nak ke Taejongdae nih, dari Woori GH, senang je, Jalan depan sikit ada bus stop. Tunggu je kat situ ambik bas #8. Fare dia tak salah 1000W. Turun kat Taejongdae station. Tak jauh, 30 minit dah sampai.

                                                                         Jum jalan

Area Taejongdae nih macam kawasan persisiran laut gitu. Time sampai hujan renyai2. Nak explore tempat ni, jalan kaki yang best sebab boleh menikmati pemandangan. Ada option untuk naik Danubi Train yang akan stop di certain2 point.

                                                                     Danubi Train


Hujan pun tetap ke pose
                                                              New friends yeah!

Awesome view. Ada area makcik2 menjual seafood tapi kena menapak turun sikit. Sekali rupanya ada jeti sekali. Boleh naik feri untuk balik ke entrance. Harga 10000W. Time naik feri nih ombak kuat jugak. Dia bawak pusing2 area Taejongdae then barulah sampai ke entrance. Nak balik ke Jagalchi, naik bas yang sama ok.

Gerai seafood

                                                                              Dalam feri


TO BE CONTINUED...

4 comments: