Pengembaraan Solo (Almost!) Berjalan ke Tokyo- Part 1

, , 2 comments
Pada bulan Oktober 2014, saya telah ke Tokyo (musim Autumn) bersama-sama adik saya selama 5D4N. Hehe sebab tu almost solo. Semua self-planned. Ini adalah self-planned trip yang pertama bagi saya. Semuanya dirancang sendiri from A-Z. Saya yakin jika saya boleh, pastinya anda pun boleh. Serious sangat menjimatkan duit dan cover hampir kesemua main attractions di Tokyo.

Tokyo I would say is a safe place. Just take the basic precaution, InsyaAllah perjalanan berjalan lancar. Jadi saya ceritakan dulu planning sebelum ke Tokyo. Of course beli dulu tiket kan. Tiket dibeli masa offer around 7 months before the trip. Murah sangat takdelah, but still ok RM800 return including luggage and meals.

Kemudian mula meriki hotels di Booking.com dan juga Agoda. Sebelum ni pun memang selalu juga book hotels through sites ni. Flight kami akan touchdown pukul 9-10PM. Memandangkan nak ke town ambil masa 1 hour+- jadinya, kami ambil keputusan untuk menyewa hotel berhampiran Haneda Airport iaitu Toyoko Inn Haneda Kuko No. 2. Ada juga No, 1 sebelah-sebelah je. Sangat recommended sebab ada bus hotel yang jemput terus ke hotel. Yelah dah penat naik flight seeloknya rehat dulu kan? Ada breakfast basic - roti jem, coffee, dan nearby ada 7E and subway station. Rate pernight around 250+- (depending on exchange).



                                           Posing depan hotel (bangunan brown tuh)

And then mula plan itenarary based on research dari forum Cari dan blogs:

http://touchdowntokyo.blogspot.my/
http://www.wowjepun.com/


 ...dan beberapa lagi blog. Banyak membantu. Saya akan sharekan itenarary & expenses at the end ok?

Saya juga ke Matta fair, untuk cari pakej 1 day ke Fuji & Hakone tapi bila tengok-tengok macam mahal pula. Yes, saya sangat kedekut, travel memang bajet2 je haha. So I decided to redah sendiri. Tapi hasil berjalan ke Matta, dapatlah jugak information & bergambar dengan duta Jejak Jepun 2014 iaitu Zizan.
 Tahun nih Jehan pula.

Maka 29/10/14 berangkatlah kami berdua ke Tokyo...

TO BE CONTINUED...

Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Part 2
Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Part 3
Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Part 4
Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Part 5
Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Part 6
Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Finale
Pengembaraan Solo (Almost!) ke Tokyo- Total Expense & Itin

2 comments:

  1. bila nk sambung part 2 nih...almost a year dh ni hiksss

    ReplyDelete
  2. Haha bakal2. tengah karang-mengarang nih. tunggu~

    ReplyDelete