Tanam menanam

, , 2 comments
Antara azam ataupun something new yang saya nak cuba untuk tahun nih adalah bercucuk tanam. Before ni memang takde pun nak try tanam menanam nih. Tapi rasa macam why not kita cuba something new yang bermanfaat. Benda2 yang diperlukan pun bukannya susah sangat kan, bekas (boleh guna bekas2 plastik dan recycle) tanah dan benih. Bukanlah nak buka kebun ke hape, tapi atleast nak tanam sayur-sayur macam tuh more to domestic use lah. So antara sayur yang terawal yang disemai adalah sayur bayam, salad, sawi, tomato ceri dan cili. After 6 weeks, menjadi jugaklah bayamnya. Sempat tabor baja taik ayam sekali je hehe.

Oklah dah selamat buat spinach omelette yummeh hehe. Bayam nih senang jugak nak tumbuh. Campak je cukup air, insyaAllah menjadilah dia. Dan dalam masa 6 minggu macam tuh dah boleh tuai. Setakat nih takde serangan serangga dan tak sensitive sangat. I suggest kalau baru nak berjinak2 dalam gardening, boleh tanam bayam. Kalau tanaman menjadi, barulah confidence level dan semangat pun lebih kan?











Sawi langsung tak nampak rupa hehe. Then nampak macam ada yang bercambah, siram punya siram rupanya pokok lain. Pokok nih category catnip Malaysia kut. Kucing suka makan, gigit-gigit akar dan daunnya.

Salad pulak lain cerita. Try first time, langsung tak bercambah. Try semai kali kedua, bercambah, tapi maybe terlebih air akarnya mereput. Nih try kali ketiga ada a few je yang survive setakat nih. Mencabar jugaklah nak tanam salad nih. Untuk tomato ceri dan cili, for the first try ada yang bercambah, tapi pertumbuhan terbantut. Maybe I messed up the roots semasa nak replant. Dalam usaha untuk tanam kali kedua.



Baru-baru nih ada semai kalian, dah bercambah hopefully bolehlah membesar dan mendatangkan hasil. So that’s the record for now. Overall, kena cuba dan jangan giveup haha

2 comments: