Redang Trip - Part 1

, , 16 comments


Ok, kali ni nak cerita pasal cuti-cuti Malaysia pulaklah. Bulan Mei hari tuh, me & my friend pergi ke Redang. Release stress katanya. Dah lama sebenarnya tak ke Pulau (Untuk snorkelling hehe) Last masa tahun 2012, pergi Manukan & Sapi Island tapi tak buat aktiviti apa. Santai2 je. Dah besar2 nih macam malas sikit nak join aktiviti air huhu. Tapi seronok sebenarnya.

Selain Pulau Perhentian dan Kapas, Pulau Redang ni pun antara yang famous di Kuala Terengganu. Sebenarnya plan masa cuti Labour day, tapi sebab last minit, makanya full. Jadi, kita pergi je la hujung bulan 5. Duk cari-cari tiket flight kalau-kalau ada yang murah tapi takdelah pulak, so we decided to drive.

Kami plan untuk pergi the day before dan bermalam di K.Terengganu semalam sebab feri untuk ke Redang pagi-pagi buta dari terminal jeti Syahbandar. Kami menginap di DJ Citi Inn. Bilik dia agak kecik tapi oklah untuk semalam, rate pun murah je RM65/70 macam tu. Malam tuh pergi area Pantai Batu Burok ambik angin laut.






Esoknya, pagi-pagi dah check out dan drive ke jeti Syahbandar dan park kereta di situ. Parking rate sehari 70/80 sen tak salah. Kami ambil pakej 3H2M di Redang Lagoon. Time survey2 ini antara pakej termurah yang ditawarkan. All in around RM400 include feri, accommodation, makan2, & snorkelling trip. Breakfast kami tapau kuih2 je daripada stall tepi jalan, then terus pergi jeti. Pukul 9.30 lebih kurang feri pun bergerak. Feri dia jenis besar dan ada aircond, selesalah kan untuk perjalanan yang mengambil masa hampir 2 jam! Jauh ok. Bila dah nampak darat dengan air biru, adui seronok tak terkata. Melambai-lambai je pulau tuh.





Feri tuh tak boleh direct ke pulau, ada macam feeder platform boat yang ambik. Masa dah sampai turun dari boat, ada insiden, bagpack my friend hilang! Asudah, macam mana nih, My friend dah cuak & nak ngamuk2 dah dah  staf feri tuh. Lepas staf duk cari2 nasib baiklah jumpa. Jadi kita tunggu dan naik cart yang datang menjemput kita untuk ke chalet. After register semua, lepak2 dulu dalam bilik. Bilik dia not badlah, ada aircond tuh yang penting, panas! Tapi takde TV. TV ada di lobi je. But for me ok je, serious banyak lagi benda nak buat you wont miss the TV hehe. Petang ada sesi snorkelling.










16 comments:

  1. 3H2M memang tak cukup rasanya kat Redang ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhlah pasal hehe. Tapi oklah, short getaway untuk release2 stress nanti boleh repeat lagi :)

      Delete
  2. Replies
    1. hahah udah banyak sangat barang pink, jadinya tone down amik kaler soft purple lol

      Delete
  3. SS x pernah sampai Redang... May be one fine day!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best Redang nih, tapi balik2 je kulit jadi legam sekejap ;)

      Delete
    2. Ok laa tu... Cer pakai sari... Feeling bollywood... He He He...

      Delete
  4. Ni bukan Pulau Redang (Pulau Pinang) tu kan...tempat penyu bertelur tu

    ReplyDelete
  5. buai laju laju......'Panjang kaki berlujur tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah dah macam budak2 seronok sini ada buai, ada hammock memang relax je ;P

      Delete
    2. hahah dah macam budak2 seronok sini ada buai, ada hammock memang relax je ;P

      Delete
  6. Akak belum sampai lagi Pulau Redang ni..lawakan pulau ni.ntah bilalah nak sampai..

    ReplyDelete