Jalan-Jalan Ke Kuching, Sarawak - Taman Negara Bako (End)

, , 4 comments
Ok, sambungan Kuching trip. Alkisahnya seharian hujan, jadi plan untuk merayap tuh memang terpaksa ditangguhkan. Petang tuh kami singgah ke Pasar Satok (Medan Niaga Satok). Saja je nengok apa yang unik kat Kuching nih




Alhamdulillah esok harinya tuh, mentari kembali menyinar gitu.

Jadinya, kami ke Taman Negara Bako! Tempat ni dia pulau sebenarnya, kena naik bot dari jeti di Kampung Bako. Perjalanan dari bandar ke jeti dalam 30 minit. Harga tiket bot tak salah RM50 pergi balik termasuk park conservation fee. Kami juga ambil tour guide, RM100 per group. Ikutlah, ada yang ambil ada yang tak. Kalau ambik tour guide ni yang bestnya dia akan explain dan beri penerangan mengenai flora-fauna yang ada. Berilmiah la kita punya trip tuh kan.



Sampai-sampai je terus sesi bergambar haha Sebabnya memang cantik ya amat struktur batu kat situ. Uols tengoklah gambar2 nih.





Gunung Santubong pun kelihatan dari sini.


Lepas tuh kita pergi trekking dalam hutan dekat Taman Negara ni. Kalau ikutkan memang kena pakai sports shoes ok, baru boleh trekking jauh, kalau tak, boleh jugak trek, sebab dia ada sediakan trekking route berkayu tapi x jauh sangatlah. Selalunya orang trekking kat sini sebab nak cari monyet proboscis sebab spesis nih memang duduk kat sini.



Bila round2 tuh dapatlah jumpa monyet tuh. After dalam sejam trekking, kami singgah ke cafe dia untuk mengisi perut. Biasalah makanan agak pricey, jadi, kalau boleh bawa kudapan & air siap2 dari seberang k.

Jadi gitulah, trip singkat 3D2N di Kuching. Dengan flight delay nya kan, kalau tak maybe boleh cover banyak lagi tempat. Total expenses dalam RM400 per pax, all in all, memang banyak lagi tempat belum explore hehe.

THE END


4 comments:

  1. Replies
    1. kan...sangat. Hee tak sempat lagi nak blogwalking nih

      Delete
  2. Harga tiket bot rm50 tu berapa org boleh naik..kira harga pakej termasuk guide eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. rm50 per pax utk bot return plus entrance fee. untuk guide rm100 per group

      Delete